02_Accions exercides directament a l’instrument

Desenvolupament de les tècniques pianístiques durant el s.XX

Un altre cas ben diferent són les accions exercides directament al piano, sense dependre del seu mecanisme. En podem trobar uns quants exemples:

EXEMPLE 1. Els glissandos els podem efectuar directament sobre les cordes, amb l’ungla o la gema dels dits, o amb materials diversos com un plectre, una moneda, una targeta…

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video7a.flv http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video7b.flv

Agustí Charles combina els glissandos de dit amb la tècnica de les notes stumm (veure explicació més endavant):

 

Agustí Charles : Unstable Surface per sextet ( violí, violoncel, flauta, clarinet, piano i percussió ) – compàs 126

Helmut Lachenmann escriu glissandos a les tecles del piano, aconseguint un efecte similar al güero

 http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video8.flv

H.Lachenmann, Guero, comp 1

EXEMPLE 2. Els rascats sobre una mateixa corda, amb l’ungla, un plectre o una moneda

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video9.flv

Un exemple curiós és la manera con Helmut Lachenmann utilitza els rascats en Serynade. La notació que fa servir és la de flageolett i a més indica a quin punt hem d’aturar la vibració de la corda:

Helmut Lachenmann, Serynade. Compàs 292

 

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video10.flv

 

EXEMPLE 3. Els pizzicatos , amb l’ungla o amb un plectre. Karlheinz Stockhausen utilitza els pizzicatos combinats amb glissandos en la seva transcripció per a piano de l’ Examen de l’òpera Donnerstag aus Licht ( Klavierstück XII )

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video11.flv

EXEMPLE 4. Els atacs amb la mà o amb el dit, directament sobre la superfície de les cordes.
Un exemple és l’obra GIC 1979 de Joan Guinjoan, on combina un glissando amb un atac directe amb el palmell de la mà, i indica a més a quin registre s’ha d’efectuar:

 

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video12.flv

Mark André escriu atacs amb el dit directament sobre la corda en l’obra Als…

 

 http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video13.flv

Accions amb objectes diversos i a diferents parts del piano. Uns quants exemples :

Amb un martell (de plàstic!):

 http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video14.flv

amb un got

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video15.flv

amb baquetes

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video16.flv

 amb baquetes de salteri (cymbalon o dulcimer)

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video17.flv

amb una goma de bicicleta (de la càmera d’aire). Escoltem-ne la diferència si exercim l’acció a les cordes greus o a les agudes:

http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video18a.flv http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video18b.flv

amb una superball

 http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video19.flv

amb un didal

 http://webdemusica.sonograma.org/video/socarrimart/01/video20.flv

<< 01_Alteracions del so del piano03_Desafinació del piano >>

Comments are closed.